Verhalen rondom Samen

Startverhaal
De kleine prins, voor leerkrachten

Jodendom
Toren van Babel

Christendom
De vissers
Met zijn allen gelijk, dat is pas sterk

Islam
Verhalen over samen uit de islam
Samen Ramadan vieren

Hindoeïsme
Het verhaal van de regenboog
De zin van stilte

OB-MB (algemeen)
Er kan nog meer bij deel 1
Er kan nog meer bij, deel 2

(MB-BB) (algemeen)
De wondersteen
In het begin was alles samen
Nee toch, niemand luistert

Communiceren en afstemmen

Bij ‘leren leven’ is het belangrijk dat leerlingen leren om oog te hebben voor wat er nodig is in een groep, te horen wat iemand zegt, en een ander vragen durven stellen. Zo kunnen ze ontdekken en gaan waarderen dat iemand iets anders inbrengt dan jij.
Het verhaal Nee toch, niemand luistert (OB-MB) is ontleend aan Winnie the Pooh. Het is tijd voor een feestje. Alle dieren hebben er zin in en iedereen kakelt door elkaar. Janneman Robinson probeert het te organiseren. Iedereen moet iets meebrengen voor het feest. Maar ja, niemand luistert echt. Gevolg is dat op het feest iedereen met een theedoek aan komt zetten. Maar ja, als iedereen hetzelfde doet, valt er geen feest te bouwen. Daarna proberen ze het feest opnieuw te organiseren. Nu levert iedereen een andere bijdrage en het feest kan beginnen. Het verhaal gaat in op twee belangrijke aspecten van Samen:

– met elkaar communiceren en afstemmen,

– de meerwaarde van verschillen in een groep.

Voor de oudere kinderen komen in de de verhalen Toren van Babel (jodendom) en De wondersteen (MB-BB) (algemeen) deze thema’s ook aan bod.

Vragen bij:  Communiceren en afstemmen

  • Welke dingen zijn fijn/handig/belangrijk om samen te doen?
  • Welke dingen zijn juist fijner/handiger om alleen te doen?
  • Is dit voor iedereen hetzelfde?
  • Wat is de meerwaarde van samen (doen, werken, leven) ten opzichte van alleen?
  • Welke lastige dingen kun je tegenkomen bij samendoen en samenwerken in een groep?
  • Wat is belangrijk bij samen (doen, werken, leven)?
  • Hoe komt het dat samenwerken soms zo lastig is?