Verhalen bij meevoelen, verzachten en troosten
Mosterdzaadje (#08)
Herdenken (#10)

Vindplekken verhalen AU

Meevoelen, verzachten en troosten 

Kinderen willen we zo goed mogelijk beschermen tegen pijn. Pas op, kijk uit… niet te hoog… niet in de boom klimmen… kijk dat journaal nog maar even niet….. Maar kinderen vallen bij het leren lopen, bezeren zich bij het spelen. Gelukkig zijn er pleisters en volwassenen én andere kinderen die hen troosten.

Ze ontdekken dat pijn over kan gaan, dat je pijn kunt verzachten met een knuffel of met troost. In een veilige setting willen we met kinderen stil staan bij pijn. In het leren omgaan met pijn ontdekken kinderen dat je je kunt verbinden en inleven in anderen.
In het verhaal van het Mosterdzaadje (#08) uit het Boeddhisme leren we dat verdriet en pijn draaglijker worden als we zien dat de mensen om ons heen door hetzelfde verdriet heengaan. We zijn dus niet alleen met onze pijn.
In het verhaal Herdenken (#10) uit Madelief lezen we hoe Madelief Jan Willem troost als zijn ouders ruzie hebben. Een mooi verhaal om begrippen als meevoelen, verzachten en troosten te bespreken. Mocht je de meester Jaap bundel in de kast hebben staan dan gaat het hoofdstuk ‘Meester Jaap huilt’ ook over meevoelen.

Vragen bij meevoelen, verzachten en troosten

  • Kun je pijn zien?
  • Wat gebeurt er met jou als je ziet dat iemand pijn heeft?
  • Kun je de pijn van iemand anders voelen? Wat voel je dan?
  • Wat is goed troosten?
  • Wat wil je het liefste dat iemand anders tegen je zegt of doet als je iets meemaakt wat niet fijn is?
  • Kun je jezelf troosten? Hoe doe je dat?
  • Is er iets dat zo erg is als het weg is, dat niets helpt om je pijn te verminderen?

 

Downloads bij het thema AU
Ouderbief thema AU (pdf)
Toelichting thema Au (pdf)