Verhalen rondom Natuur

Startverhaal

timelapse filmpjes over het wonder van groei in de natuur
boon (alle groepen, ca. 3 minuten)
salamander (vanaf groep 5, ca. 6 minuten)
Daarna lekker naar buiten en zelf verwonderen!

 Jodendom en Christendom:

Het begin (#02)
Adam en Eva (#03)

Christendom:
De lelies in het veld (#04) 

Islam:

De mens en de aarde (#05)
Mohammed en de mieren (#06)
Het scheppingsverhaal in de Koran(#07)
De huilende kameel (#08) 

Hindoeïsme:
Alles is begonnen met een trilling (#09) 

Boeddhisme:

Het vele in het ene (#10) 

Humanisme / Algemeen:

Hoe de wereld begon (#11)
De spuitbus (uit Pluk van de Petteflet) (#12)
Help, mijn iglo smelt (#13)
Duurzame oma (#14)
De man in de wolken (#15)

Vindplekken verhalen Natuur 

Mens en natuur

De mens is een deel van de natuur. We leven in, met, en van de natuur. Maar de mens vindt vaak dat hij boven de natuur staat. Vanuit die opvatting kunnen we in de landbouw en veeteelt de natuur een handje helpen met onze kennis, om zo meer opbrengst of mooiere vruchten te krijgen. Maar het ingrijpen in de natuur heeft ook allerlei (onbedoelde) gevolgen.

Als we dat uit het oog verliezen heeft dat grote consequenties voor het leven van de mens. Denk maar aan de klimaatverandering, de vervuiling van de bodem, water en lucht en de uitputting van fossiele brandstoffen.

In het verhaal De spuitbus #12 uit Pluk van de Petteflet zijn kinderen bondgenoten van de natuur, waar volwassenen deze bedreigen. Pluk voelt zich verbonden met de dieren die hij ontmoet in zijn flat en in de directe omgeving. De kakkerlak, de muis en de meeuw. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de torteltuin, een stukje wilde natuur. Het is mevrouw Helderder die mens en dier met haar spuitbus bedreigt, en die van de weelderige natuur in de Torteltuin een ordelijk betegeld pleintje wil maken. Dit weerspiegelt mooi verschillende visies op onze omgang met de natuur. Heel actueel! De verhalen Mohammed en de mieren #06 en De huilende kameel #08 gaan in op de respectvolle omgang met de natuur door de profeet Mohammed. Help mijn iglo smelt #13 en Duurzame oma #14 nodigen ook uit om met kinderen te filosoferen over hergebruik en duurzaam leven.

Vragen bij Mens en natuur

  • Voel jij je deel van de natuur? Waarom wel en waarom niet?
  • Is de mens deel van de natuur? Waarom wel en waarom niet?
  • Hoe zie jij de plek van de mens op de aarde? Vind je de mens beter, volmaakter of belangrijker dan de rest van de natuur? Waarom wel of niet?
  • Is de mens verantwoordelijk voor de natuur? Waarom wel of niet?
  • Heeft de mens een speciale ‘opdracht’ of taak op de aarde denk jij? Zo ja, wat is die dan?
  • Moeten wij de natuur beschermen of moeten we onszelf tegen de natuur beschermen? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de natuur gevaarlijk (voor mensen)? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de mens gevaarlijk (voor dieren, voor de aarde)? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Moet je (altijd) rekening houden met de gevolgen voor de natuur van wat je doet? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je dieren gevangenhouden, doden of opeten? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je een boom omhakken? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je iemand aanspreken op hoe hij met zijn dier omgaat? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de mens volgens jou geschapen of ontstaan met een bepaalde bedoeling?
  • Hoe moet de mens met de natuur omgaan?

 

Downloads bij het thema Natuur