Verhalen bij Thema IK 

Jodendom:
Mozes in het mandje (#02a)
Daar is God (#02b)
De brandende braamstruik (#02c)

Christendom:
Ik ben (#03)
Het verloren schaap (#04)

Islam:
De roeping van Mohammed (#05)
Het verhaal van Hodja (#06)

Hindoeïsme:
De voorname kluizenaar (#07)

Boeddhisme:
De waterdrager (#08)

Humanisme en Algemeen:
Kikker is Kikker (startverhaal) (#01)
Het lelijke eendje (#09)
Sterren (#10)
Bij wie hoor jij (#11)
Fragmenten uit het dagboek van Anne Frank (#12)
Narcissus (#13)

 

Het thema ‘ik’ is een mooi en breed thema dat zich goed leent voor (zelf)onderzoek. Bij lessen Leren Leven gaat het niet alleen over vragen als: wat zijn je hobby’s, waar woon je en wie zijn je vriendjes. Al zeggen deze zaken natuurlijk ook iets over wie jij bent. In de lessen Leren Leven stellen we op een levensbeschouwelijke manier de vraag: Wie ben jij?
Om deze vraag te kunnen stellen, moet je je eerst afvragen: Wie ben IK? Deze vraag kun je jezelf stellen op allerlei momenten, en beantwoorden op allerlei manieren. Bij lessen Leren Leven in deze periode ontdekken de kinderen de vele manieren waarop je de vraag naar wie je bent kunt stellen en beantwoorden. In de verhalen reiken we verschillende invalshoeken aan op de vraag naar ‘IK’.
Naast de insteken zoals beschreven op deze website is er bij dit thema veel extra materiaal te vinden in de bijlage van de pdf Toelichting thema IK. Neem daar vooral een kijkje voor vragensuggesties bij de invalshoeken.

Invalshoek 1: Wie ben IK?

We onderzoeken ‘IK’ vooral vanuit de invalshoek van de persoonlijke levensbeschouwelijke identiteit. We proberen verder te kijken naar wie kinderen zijn dan alleen naar talenten, persoonlijke kenmerken, of karaktereigenschappen. Bij deze insteek gaat het om vragen naar wie je bent, en niet zozeer naar wat je doet of wat je goed kunt.
lees verder

Invalshoek 2: IK groei (op)

De vraag naar wie je bent kun je je leven lang stellen. Er zullen steeds dingen hetzelfde zijn in je antwoord, en steeds dingen anders zijn. Met andere woorden: bij je identiteit horen dingen die blijvend zijn, en identiteit is steeds in beweging. Je ontwikkelt je identiteit natuurlijk onder ook hele grote invloed van je omgeving.
lees verder

Invalshoek 3: IK & de anderen
Je komt er vaak pas achter wie je zelf bent in ontmoeting met de ander:
Als ik jou was
zag ik mijzelf
met andere ogen
Juist door de ogen van de ander kan een mens zijn eigenheid ontdekken. De ander houd je een spiegel voor over jezelf. Dat maakt het zo leuk om sámen, in een groep, te onderzoeken wie je zelf bent.
lees verder

Invalshoek 4: IK in het grotere geheel

De vraag waar je bij hoort gaat niet alleen over de letterlijke vraag in welke klas of in welk voetbalteam zit jij, of uit welk gezin kom jij. Het gaat ook over de diep menselijke vraag die ieder mens zichzelf ooit wel eens zal stellen: Mag ik erbij horen? Tel ik echt mee?
lees verder

Invalshoek 5: Waarom IK?

Vroeg of laat overkomen je dingen in het leven die de vraag oproepen: Waarom overkomt mij dit? Waarom moet uitgerekend ìk dit op mijn pad krijgen? ‘Waarom IK?’ Ook veel belangrijke sleutelfiguren die geroepen worden door God kunnen worstelen met deze vraag.
lees verder