Verhalen bij Thema Wens 

Startverhaal:
Koning Midas (#01)

Jodendom:
Een cadeau van God voor Salomo (#02)
De droom van de schat (#03).
De Klaagmuur (#04)

Christendom:
Zo moet je bidden (#05).
De rijke jongen (#06)

Islam:
De profeet Joenes (#07)

Boeddhisme:
De steenhouwer (#08)

Humanisme en Algemeen:
De dwaze mensen (#09)
Van de visser en zijn vrouw (Piggelmee/Timpe Te) (#10)
Wachten op matroos (#11)
Wat we zo graag zouden willen hebben (#12)

 

De maanden november en december zijn typische ‘wensen’ maanden. Eerst de aanloop naar Sinterklaas en Kerst, dan de periode van het wensen van een ‘gelukkig nieuwjaar’. Als de natuur kaal wordt, en het weer steeds donkerder en kouder, hebben we behoefte aan lichtpuntjes en wensen we dat het goede (weer) komt: het licht, de warmte, de lente….

In de lessen Leren Leven ontdekken we wat een rijk thema wens is:
–  je persoonlijk identiteit en hoe je in het in leven staat: Wat zou ik nou echt graag willen? Waar gaat mijn hart naar uit?

sociaal-emotionele insteek: Wat wens jij voor de ander?

burgerschap: Wat wens jij voor je dorp, je stad, de wereld? Welk ideaal streef je na?

En ten slotte zijn er veel levensbeschouwingen en religies waarin verhalen over wens, hoop en verlangen, voor jezelf en voor de ander, voor nu en voor in de toekomst, mensen op de been houden. Deze verhalen inspireren om van alle kanten naar het thema wens te kijken.

Insteek 1: Wat is wensen?
Voor kinderen is het woord ‘wens’ vaak sterk verbonden met ‘wat wil je hebben’. Zeker rond Sinterklaas worden kinderen – stevig aangemoedigd door de commercie- gek (gemaakt) door vragen als: Wat zou ik willen hebben? Wat krijg ik? Worden mijn wensen vervuld?

Bij levensbeschouwelijk leren willen we verder kijken dan wensen over ‘wat je zou willen hebben’. We onderzoeken met de kinderen ook andere wensen: Hoe zou je willen dat het was? Bijvoorbeeld: altijd mooi weer. Of: Hoe zou je willen dat het niet was? Bijvoorbeeld: nooit meer mijn kamer hoeven opruimen. Wat zou je graag willen kunnen?
lees verder

Insteek 2: Niks meer te wensen
Kinderen kunnen ontdekken dat het hebben van wensen, het koesteren van verlangens en hoop, het leven juist de moeite waarde kunnen maken. Wie niets meer te wensen over heeft, heeft immers ook niks meer om naar toe te leven. Een wens, een ideaal kan namelijk ook werken als een drijfveer, als iets om voor te leven.
lees verder

Insteek 3: Het gras bij de buren is altijd groener
Mensen vinden het vaak moeilijk om tevreden te zijn met wat ze hebben. Zodra een wens in vervulling is gegaan, komt de volgende wens alweer op. Dat thema is al zo oud als de mensheid. In alle culturen en religies vind je hier verhalen over.
lees verder

Insteek 4: Wensen voor een ander
Wensen gaat niet alleen over wat je verlangt voor jezelf. Het gaat ook over een ander iets toewensen. We wensen de ander bijvoorbeeld gezondheid of geluk toe. ‘Gefeliciteerd’ betekent letterlijk: geluk gewenst. Je wenst de ander toe dat hij (bijvoorbeeld in zijn nieuwe levensjaar) gelukkig mag zijn, of geluk op zijn pad mag vinden.
lees verder

Insteek 5: Wensen in de decembertijd
Sinterklaas kun je mooi verbinden aan wens. Het gedicht Wat we zo graag zouden willen, Sinterklaas (#12) laat een licht schijnen op alle niet-materiële wensen van kinderen. In de verhalen over Sinterklaas komt hij naar voren als een heilige voor wie geven, het in vervulling laten gaan van de wensen van anderen, een tweede natuur was.
lees verder