Verhalen bij Thema Feest

Jodendom:
Het lichtenfeest – Chanoeka (#02)

Christendom:
Het feest (#03a)
Het feest dat toch doorging (#03b)
Het Kerstverhaal OB (#04a)
Kerstverhaal MB-BB (#04b)
Kerstverhaal volgens Mattheüs (#04c)
Kerstverhaal volgens Lucas (#04d)
Sint Maarten en de bedelaar (#05)

Islam:
Het offer van de Zoon (#06)
Het leven van Mohammed (#07)

Hindoeïsme:
Divali (#08)

Boeddhisme:
Loi Krathong (#09a en b)
Geef alles (#09c)

Humanisme en Algemeen:
Ver weg in de oceaan (startverhaal) (#01)
Feest voor mij (#10)
Brief van de krekel (#11)
De eekhoorn en de mossel (#12)
Fragment Troost uit Polleke (#13)

 

In iedere cultuur op onze aarde wordt feestgevierd. De redenen voor een feestje kunnen zeer uiteenlopen: dankbaarheid, vreugde, een jaarwisseling, een nieuw begin, een verjaardag. De aanleiding voor een feest kan gemeenschappelijk zijn: bijvoorbeeld dat de Noordoostpolder 75 jaar droog is, of dat je voetbalclub 60 jaar bestaat. Maar het kan ook een persoonlijke reden zijn: je bent jarig, of je bent genezen van een vervelende ziekte. Door er een feest van te maken, deel je met anderen dat je blij bent.
Tijdens dit thema bedenken we wanneer een feest een echt feest is, verkennen we bekende en minder bekende tradities, staan we stil bij herdenken en gedenken en onderzoeken we een ingewikkelde kant van feesten en tradities. Dit zijn vier hele verschillende invalshoeken die kinderen uitnodigen om de veelkleurigheid van het thema feest te onderzoeken. Feest je mee?
Naast de insteken zoals beschreven op deze website is er bij dit thema veel extra materiaal te vinden in de bijlage van de pdf Toelichting thema Feest. Neem daar vooral een kijkje voor vragensuggesties bij de invalshoeken.

Insteek 1: Waarom vieren we feest?
In het bijzondere startverhaal Ver weg in de oceaan (#01) lezen we tussen de regels door over de betekenis van feest vieren. De potvis vraagt zich af wat een feestje eigenlijk is? En welke gevoelens daarbij komen kijken. Het feest is een onvergetelijke ervaring voor hem. Vanuit daar kun je met de leerlingen naar de vraag: Waarom vieren we eigenlijk feest? En wat is een goede aanleiding voor een feestje? Wat maakt een feest bijzonder?
Lees verder

Insteek 2: wintertradities
Als je vraagt welke feesten de kinderen kennen komt er waarschijnlijk op het bord: verjaardag, bruiloft, Sinterklaas, Koningsdag, bevrijdingsdag. Kinderen zullen ontdekken dat het najaar en winterseizoen veel feesten kent. Na de oogst en tijd van overvloed werden herfst en winter een moeilijke tijd: voedselschaarste, donker, koud. Er was behoefte aan onderlinge hulp, aan warmte, en licht. Mensen zochten dat bij elkaar.
Lees verder

Insteek 3: tradities levend houden
Een traditie is vooral van waarde als hij levend blijft. Er wordt veel waarde gehecht aan rituelen en gebruiken die altijd hetzelfde zijn. Het is leuk om met de klas te onderzoeken waarom dit zo is en hoe je de onderliggende waarden of betekenis levend houdt: Waarom zijn rituelen zo belangrijk? En mogen tradities ook veranderen of moet alles altijd hetzelfde blijven? Hoe zorgen we er met elkaar voor dat de waarden die onder een traditie of feest liggen helder en betekenisvol blijven?
Lees verder

Insteek 4: gedenken en herdenken

Feest, of liever: vieren, kan ook gaan over ervaringen die niet zo vrolijk stemmen. Vaak spreken we dan liever van gedenkdagen. We kunnen hierbij denken aan de jaarlijkse herdenking van oorlogsslachtoffers, of meer persoonlijk de verjaardag van opa die overleden is. Ook dat is in veel families een reden om bij elkaar te komen. Over het samen stilstaan bij moeilijke momenten gaan we het later dit jaar nog hebben in het thema AU.
Lees verder

Insteek 5: Mijn feest, jouw feest, ons feestje?

Zoals hierboven onderzocht is vieren vaak gericht op het uiten van blijdschap, hechten we aan tradities en staan we tijdens een feest stil bij zaken die we belangrijk vinden. Soms kunnen feesten en tradities ook iets ingewikkelds hebben. Want wat als onze tradities ineens onder een vergrootglas komen te liggen in tijden die veranderen, denk bijvoorbeeld aan de ‘Zwarte Pieten discussie’…?
Lees verder