Verhalen bij Tradities levend houden

Het lichtenfeest – Chanoeka (#02)
Sint Maarten en de bedelaar (#05)
Het offer van de Zoon (#06)
Het leven van Mohammed (#07)
Divali (#08
Vieren van het licht (#09a)
Loi Krathong (#09b)

Tradities levend houden

Een traditie is vooral van waarde als hij levend blijft. Er wordt veel waarde gehecht aan rituelen en gebruiken die altijd hetzelfde zijn. Het is leuk om met de klas te onderzoeken waarom dit zo is en hoe je de onderliggende waarden of betekenis levend houdt: Waarom zijn rituelen zo belangrijk? En mogen tradities ook veranderen of moet alles altijd hetzelfde blijven? Hoe zorgen we er met elkaar voor dat de waarden die onder een traditie of feest liggen helder en betekenisvol blijven?

Door de tijd veranderen we soms van gedachten. Alles wat we doorgeven is dynamisch en dus aan verandering onderhevig. Zo vinden we het nu bijvoorbeeld niet meer pedagogische verantwoord dat Piet stoute kinderen in een zak stopt en meeneemt naar Spanje. Ook zien we dat ‘oude’ feesten een nieuwe jas krijgen. Zo wordt het feest van Sint Maarten de laatste jaren in enkele steden en dorpen met grootse licht optochten gevierd. Ook zoeken scholen naar manieren om verschillende culturen, levensbeschouwingen en religies een plek te geven en met elkaar te vieren. Het beeldverslag van Allerzielen nieuwe stijl is daar een mooi voorbeeld van. Klik hier voor het beeldverslag.
Je kunt bij deze insteek de achtergrondinformatie en verhalen gebruiken die bij insteek 2: wintertradities genoemd worden.

Goed om te weten:

  • Rond feesten en vieringen zijn er gebruiken en tradities die cultureel vastliggen, maar die ook met de tijd veranderen.
  • Veel feesten zijn een samensmelting van religieuze en culturele tradities (bijvoorbeeld de kerstboom is een ‘heidens’ gebruik dat is geïntegreerd in het christelijke kerstfeest)
  • Veel feesten zijn beïnvloed door de seizoenen (vieren van nieuw leven in voorjaar en uitkijken naar het licht in de winter).
  • In veel culturen worden ook zgn. ‘rites de passages’, stilstaan bij overgangen naar volwassenheid (eerste schooldag, de eerste baardgroei, eerste menstruatie, uit huis gaan) omringd met feestelijkheden en symbolen.

Vragen bij Tradities levend houden

  • Kun je je verjaardag overslaan? Waarom wil je het soms wel of niet vieren?
  • Mogen en/of kunnen tradities ook veranderen? Waarom wel, waarom niet?
  • Kun je zelf ook ergens zelf een traditie van maken? Hoe doe je dat? En met wie wil je zoiets delen?
  • Wat doe je als je de traditionele lekkernijen eigenlijk helemaal niet lust?
  • Wat doe je als je een traditie helemaal niet fijn vindt? (bijvoorbeeld samenzijn dat als verplichting voelt, geven aan de armen/een goed doel omdat je dat belangrijk vindt of omdat het nou eenmaal zo hoort).
  • Mag je een feest ook niet leuk vinden?
  • Vind je dat je iemand mag/kunt verplichten om naar een feest te gaan?
  • Hoe zorg je ervoor dat een traditie levend blijft en past bij jongere / volgende generaties?
  • Hoe weet je dat het kerstmis wordt als er nergens bomen, ballen, en lichtjes te zien zijn? Veel mensen vieren geen kerstmis, maar hebben wel een boom of lichtjes. Waarom zou dat zijn?

 

Downloads bij het Feest