Verhalen rondom T(H)uis

Startverhalen
Klein mannetje heeft geen huis (#01a) (gr. 1-4)
Pippi Langkous komt naar Villa Kakelbont (#01b) (gr. 3-6)
Thuis van ons samen (#01c) (gr. 6-8)

Jodendom:
In de hut (#02)
Dag huis dag land dag koning (#03)

 

Christendom:
Het huisje op het zand (#04)
De verloren zoon (#05)
Ik weet alles, ik weet niks (#05b)
Jezus in de tempel (#06)

Islam:
De Moskee (#07)
Jij en je ouders (#08)

Hindoeïsme:
Bij Sadhana thuis (#09)

Boeddhisme:
Wat gedaan is, is klaar (#10)

Humanisme en Algemeen:
Oude huizen (#11)
Asielzoekers vertellen over hun (t)huis (#12)
Kinderen zoals jij en ik (#13)
Anansi en de schildpad (#14)
Filosoferen over gastvrijheid (#15)
Robin en God, poeier (#16)
Verhaal over gastvrijheid (#17)

Vindplekken verhalen T(H)uis

Veiligheid in de groep bij thema (T)Huis

Met dit thema raken we ook aan de privésfeer van kinderen. Als het goed is vinden kinderen thuis liefde, warmte en veiligheid en zullen ze ervan vertellen. Maar het is niet altijd goed in de thuissituatie. Dit kan een zware wissel op kinderen trekken. Er zullen kinderen zijn die het moeilijk vinden om over “thuis” te praten in de groep. Maar het onderwerp kan kinderen ook over een drempel trekken om dingen wel te benoemen, in de groep, of onder vier ogen. Dat kan lastig zijn. Als leerkracht heb je een vertrouwensrol en een meldingsplicht. Een goede voorbereiding en alertheid bij de lessen is heel belangrijk. Houd voor ogen dat een kind dat thuis geen veiligheid vindt, het veelal in school, bij de leerkracht hoopt te vinden.